Administracja i zarzÄ…dzanie publiczne Cele kszta³cenia
Celem kszta³cenia na obszarze studiów Administracja i Zarz¹dzanie Publiczne jest przygotowanie studentów do sprawnego funkcjonowania w nowoczesnej i dynamicznej strukturze administracyjnej sektora publicznego. Zdobycie praktycznej wiedzy i umiejêtnoœci z zakresu nowego zarz¹dzania publicznego, prawa administracyjnego oraz procedur administracyjnych. Zapoznanie siê z problemami organizacji oraz wykorzystywanymi metodami i technikami w celu efektywnego zarz¹dzania jednostkami administracji publicznej. Kluczowym celem jest wykszta³cenie wysoko wykwalifikowanej kadry nastawionej na rozwi¹zywanie problemów w jednostkach administracji rz¹dowej oraz samorz¹dowej.
Studia skierowane s¹ do osób chc¹cych zdobyæ wykszta³cenie z zakresu administracji publicznej oraz w przysz³oœci podj¹æ pracê w instytucjach administracyjnych ró¿nego szczebla, w szczególnoœci na stanowiskach kierowniczych.
Program studiów
Obszar Administracja i Zarz¹dzanie Publiczne realizowany w ramach kierunku Zarz¹dzanie przejawia elementy Nowego Zarz¹dzania Publicznego (NPM), które wskazuje na podobieñstwo organizacyjnych cech administracji publicznej i sektora prywatnego, a tak¿e sektora pozarz¹dowego, eksponuj¹c znaczenie profesjonalnego zarz¹dzania i efektywnoœci.
Wiedza
Absolwent obszaru Administracja i Zarz¹dzanie Publiczne ma szerok¹ wiedzê z zakresu zarz¹dzania, prawa i administracji w kontekœcie mechanizmów rz¹dzenia i administrowania, ze szczególnym uwzglêdnieniem zarz¹dzania publicznego oraz procesów decyzyjnych. Zna i rozumie istotê misji administracji publicznej. Do najistotniejszych zagadnieñ, którym poœwiêca siê wiele uwagi podczas realizacji procesu kszta³cenia nale¿¹: rodzaje struktur i instytucji spo³ecznych (politycznych, prawnych i ekonomicznych) i ich istotne elementy, system i organy w³adzy w Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzglêdnieniem organów administracji publicznej rz¹dowej (ogólnej i specjalnej) i samorz¹dowej, system prawa polskiego, prawa miêdzynarodowego i prawa Unii Europejskiej oraz wzajemne powi¹zania w ramach tych systemów oraz relacji pomiêdzy prawem polskim, prawem miêdzynarodowym, i prawem Unii Europejskiej, podstawowe formy indywidualnej przedsiêbiorczoœci.
Umiejêtnoœci
Student obszaru administracja publiczna w toku studiów zdobywa umiejêtnoœci z zakresu:
- prawid³owego interpretowania pojêæ prawnych, ekonomicznych
- potrafi pos³ugiwaæ siê terminologi¹ z zakresu prawa i administracji
- potrafi przewidzieæ skutki prawne i praktyczne wprowadzania wybranych rozwi¹zañ prawnych
- potrafi prawid³owo pos³ugiwaæ siê wybranymi normami i regu³ami prawnymi, w celu rozwi¹zania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauk prawnych i ekonomicznych
- samodzielnego przeprowadzenia postêpowania administracyjnego
- dokonania rzetelnej kwalifikacji prawnej
- wydania i uzasadnienia prawid³owej decyzji administracyjnej
- kierowania zespo³ami ludzkimi
- planowania i organizacji pracy biurowej
- wspó³czesnych rozwi¹zañ strukturalnych
- komunikacji interpersonalnej
- potrafi u¿ywaæ ró¿norodnych technik negocjacyjnych
- formu³owania celów strategicznych
- rozwi¹zywania problemów w jednostkach rz¹dowych oraz samorz¹dowych
Jêzyki obce
Studenci mog¹ dokonaæ wyboru w zakresie jêzyka obcego, którego chc¹ siê uczyæ. Zdecydowanie najchêtniej wybierany jest jêzyk angielski. Dziêki ogromnemu zaanga¿owaniu lektorów, studenci tego obszaru potrafi¹ opisaæ podstawowe zagadnienia z zakresu administracji, zarz¹dzania i prawa w jêzyku angielskim.
Umiêdzynarodowienie studiów
Studenci maj¹ mo¿liwoœæ uczestniczenia w licznych miêdzynarodowych programach wymiany (m.in. program ERASMUS PLUS), a tak¿e realizowaæ praktyki specjalistyczne w krajach Unii Europejskiej.
Wykaz przedmiotów
- Prawo administracyjne
- Podstawy prawoznawstwa
- Zarz¹dzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej
- Zarz¹dzanie w sektorze publicznym
- Zarz¹dzanie strategiczne w administracji publicznej
- Metody i techniki zarz¹dzania w administracji publicznej
- Organizacja i zarz¹dzanie w administracji publicznej
- Podstawy ekonomii
- Komunikacja interpersonalna
- Relacje spo³eczne
- Postêpowanie administracyjne
- Publiczne prawo gospodarcze
- Prawo cywilne
- Prawo pracy
- Prawo urzêdnicze
- Psychologia zarz¹dzania
- Statystyka z demografi¹
- Finanse publiczne i prawo finansowe
- Prawo zamówieñ publicznych
- Prawo karne i prawo wykroczeñ
- Instytucje i Ÿród³a prawa UE
- Ustrój i administracja pañstw UE
- Elektroniczna administracja
- Postêpowanie egzekucyjne w administracji
- Techniki negocjacji i mediacji w administracji
- Legislacja administracyjna
- Publiczne prawo konkurencji
- Prawo samorz¹du terytorialnego
- S¹downictwo administracyjne
- Gospodarowanie mieniem samorz¹du terytorialnego
- System bud¿etowy samorz¹du terytorialnego
Praktyki i sta¿e
Podstawowym celem obligatoryjnych praktyk zawodowych jest wdro¿enie studentów do przysz³ej pracy zawodowej oraz zgromadzenie przez nich doœwiadczeñ w zakresie studiowanego obszaru kszta³cenia ze szczególnym uwzglêdnieniem integracji nabywanych umiejêtnoœci praktycznych z wiedz¹ i kompetencjami spo³ecznymi.
Studenci w toku kszta³cenia odbywaj¹ praktyki:
- praktykê „Kompetencje pracownicze” realizowan¹ do koñca I roku studiów, uzyskuj¹c min. 6 punktów ECTS;
- praktykê bran¿ow¹, realizowan¹ w kolejnych latach zgodnie z planem studiów, uzyskuj¹c min. 12 punktów ECTS.
Czêœæ praktyk mo¿e odbywaæ siê w sposób zdalny lub projektowy.
Miejsca odbywania praktyk: urzêdy administracji rz¹dowej i samorz¹dowej, instytucje i agendy Unii Europejskiej, s³u¿by dyplomatyczne, Komenda Wojewódzka/Miejska Policji, Agencja Bezpieczeñstwa Wewnêtrznego, Agencja Wywiadu, stra¿ gminnej, przedsiêbiorstwa prywatne i pañstwowe (realizowanie praktyk na stanowisku doradcy finansowego lub eksperta do spraw podatków), biura nieruchomoœci, firmy ubezpieczeniowe.
Studenci maj¹ tak¿e mo¿liwoœæ odbycia obligatoryjnych lub fakultatywnych miêdzynarodowych praktyk w ramach programu ERASMUS np. we Francji, W³oszech, Niemczech, Finlandii, Belgii, Grecji oraz Portugalii.
Zajêcia eksperckie
W trakcie przygotowania teoretycznego odbywaj¹ siê wyk³ady eksperckie prowadzone przez wybitnych praktyków z dziedzin takich jak: zarz¹dzanie, administracja czy prawo. Tematyka wyk³adów eksperckich oscyluje wokó³ Nowego Zarz¹dzania Publicznego.
Szkolenia i certyfikaty
W trakcie studiów student ma mo¿liwoœæ skorzystania ze szkoleñ oferowanych przez Centrum Szkoleñ i Certyfikacji np.:
Strategie rozwoju jednostki samorz¹dowej
Partnerstwo publiczno-prywatne – za³o¿enia i praktyka
Strategia zarz¹dzania projektem
Dodatkowe kompetencje
Zarówno absolwenci jak i uczestnicy studiów maj¹ mo¿liwoœæ zdobycia i doskonalenia dodatkowych kompetencji w ramach szerokiej oferty specjalistycznych kursów, szkoleñ, warsztatów oraz licznych kierunków studiów podyplomowych oferowanych przez Wy¿sz¹ Szko³ê Gospodarki. Rekomendowane kursy i warsztaty rozszerzaj¹ce zakres kompetencji to m.in.: Audyt wewnêtrzny w sektorze publicznym, Zamówienia publiczne, Prawo pracy dla urzêdników, Prawo i praktyka postêpowania administracyjnego, Kadry i p³ace, Psychologia w zarz¹dzaniu i biznesie, Asertywnoœæ, Techniki negocjacji.
Perspektywy zatrudnienia
Uprawnienia zawodowe (uprawnienia do wykonywania zawodu, uzyskane w efekcie ukoñczenia studiów, mo¿liwe do uzyskania po odbyciu szkoleñ uzupe³niaj¹cych, praktyk zawodowych lub spe³nieniu dodatkowych warunków)
Obszar studiów przygotowuje do wykonywania zawodów takich jak: urzêdnicy do spraw podatków, urzêdnicy organów udzielaj¹cych licencji, poœrednicy pracy, asystenci ubezpieczeniowi, specjaliœci analizy rynku pracy, referenci administracyjno-biurowi, urzêdnicy pañstwowi, urzêdnicy samorz¹dowi, pracownicy urzêdów pracy, administracji oœwiatowej i wiele innych.
Miejsca i stanowiska pracy
Absolwenci znajd¹ pracê na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku w sektorze publicznym administracji pañstwowej, rz¹dowej lub samorz¹dowej na nastêpuj¹cych szczeblach:
- centralnym: ministerstwa, urzêdy centralne, fundusze, agencje
- wojewódzkim: urzêdy wojewódzkie, marsza³kowskie, wojewódzkie inspekcje i s³u¿by
- powiatowym i gminnym: starostwa, urzêdy miejskie, urzêdy gminne, inspekcje, s³u¿by
Œcie¿ki kariery
Budowanie œcie¿ki kariery polega na indywidualnym zaplanowaniu schematu rozwoju zawodowego pracowników b¹dŸ te¿ potencjalnych kandydatów. Dobrze wyznaczona œcie¿ka kariery zawodowej jest niezbêdna na dzisiejszym rynku pracy. Warto wzi¹æ pod uwagê ró¿ne warianty rozwoju kariery. WSG daje tak¹ mo¿liwoœæ.
Uzupe³nienie wykszta³cenia
Po ukoñczeniu studiów istnieje mo¿liwoœæ kontynuowania kszta³cenia na studiach drugiego stopnia (magisterskich), b¹dŸ na studiach podyplomowych realizowanych przez Wy¿sz¹ Szko³ê Gospodarki, na takich kierunkach jak np.:
- Administracja i Zarz¹dzanie Finansami Publicznymi
- Bezpieczeñstwo i Higiena Pracy
- Doradca finansowy
- Public Relations
- Zarz¹dzanie Finansami Ma³ych i Œrednich Przedsiêbiorstw
- Zarz¹dzanie Zasobami Ludzkimi
|