Statut
Publicznego Działdowskiego Centrum
Kształcenia Ustawicznego DAR
Rozdział
I
Informacje
ogólne o Centrum
§1.1. Placówka nosi nazwę „Publiczne
Działdowskie Centrum Kształcenia Ustawicznego DAR” i mieści się w Działdowie
przy ul. Polnej 11 a. Placówka może używać nazwy
skróconej PD CKU.
2. Publiczne Działdowskie Centrum Kształcenia
Ustawicznego DAR zwane dalej „Centrum” jest publiczną placówką kształcenia
ustawicznego – centrum kształcenia ustawicznego, która umożliwia uzyskanie lub
uzupełnienie wiedzy ogólnej oraz umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
3. Organem prowadzącym Centrum jest Działdowska Agencja
Rozwoju S.A. z siedzibą w Działdowie przy ul. Władysława Jagiełły 15.
4. W Centrum używany jest stempel prostokątny o treści:
Publiczne Działdowskie
Centrum Kształcenia Ustawicznego
DAR
13-200 Działdowo, ul. Polna 11a
Regon 281462719 tel. 023/697 06 90
5. Na
budynku Centrum, w okolicach głównego wejścia, umieszczona jest tablica
urzędowa o treści:
Publiczne Działdowskie
Centrum Kształcenia Ustawicznego
DAR
6. Centrum
realizuje zadania edukacyjne na rzecz osób dorosłych z terenu Powiatu
Działdowskiego, a także z terenu innych jednostek samorządu terytorialnego.
7. Nadzór
pedagogiczny nad Centrum sprawuje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w
Olsztynie.
§2. 1. W skład Centrum wchodzą szkoły:
1) Szkoła Policealna dla Dorosłych – dla osób posiadających wykształcenie
średnie lub średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższy niż 2,5
roku.
2) Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych – dla absolwentów gimnazjum i
ośmioletniej szkoły podstawowej.
2.
Szkoły, o których mowa w ust. 1 kształcą w formie zaocznej oraz stacjonarnej i
posiadają odrębne statuty.
Rozdział II
Misja Centrum, model
absolwenta
§3. 1. Misja Centrum.
Każdego
dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych słuchaczy, a wskaźnikiem tego jest
satysfakcja i prestiż Centrum w środowisku. Priorytetem Centrum jest budowanie
systemu jakości pracy, zapewniającego zaspokajanie potrzeb słuchaczy i
nauczycieli we wszystkich obszarach działalności Centrum na coraz wyższym
poziomie.
2. Wizja
Centrum.
Centrum,
realizując misję, umożliwia rozwój edukacyjny osobom dorosłym poprzez
uzyskanie, uzupełnienie i podniesienie wykształcenia ogólnego i kwalifikacji
zawodowych, zgodnie z rzeczywistymi potrzebami rynku pracy. Realizując ideę
kształcenia przez całe życie, oferuje drożne i elastyczne kształcenie,
absolwenci liceum kontynuują naukę w szkole policealnej. Programy nauczania
ukierunkowane są na rozwój słuchacza, jego osobowość i potrzeby.
3. Model
absolwenta Centrum:
1)
posiada
zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwości;
2)
wykazuje
się samodzielnością;
3)
stara
się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródeł;
4)
umie
podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje;
5)
umie
rozwiązywać problemy;
6)
zna
swoje mocne i słabe strony i potrafi nad nimi pracować;
7)
umie
dokonać samooceny;
8)
łatwo
nawiązuje kontakty;
9)
umie
współdziałać w grupie;
10)
prezentuje
swój punkt widzenia i rozważa poglądy innych;
11)
cechuje
go uczciwość i prawdomówność;
12)
zna
normy dobrego zachowania się i według nich postępuje;
13)
jest
wrażliwy na potrzeby innych;
14)
selekcjonuje
i porządkuje zdobyte informacje, ocenia ich przydatność do określonego celu.
Rozdział
III
Cele i
zadania Centrum
§4.1. Centrum
realizuje cele i zadania określone w ustawie – Prawo oświatowe oraz w
przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
2. Szczegółową
organizację, sposób i warunki prowadzenia kształcenia w szkołach dla dorosłych
wchodzących w skład Centrum określają przepisy dotyczące szkół publicznych. Szczegółową
organizację, sposób i warunki prowadzenia kształcenia na kwalifikacyjnych
kursach zawodowych, określają przepisy i wytyczne dotyczące tej formy
kształcenia.
3. Szczegółową
organizację, warunki i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach
pozaszkolnych oraz rodzaje tych form określają odrębne przepisy.
4. Centrum
za zgodą organu prowadzącego może otwierać nowe typy szkół.
5. Centrum
może prowadzić inne formy pozaszkolne, w tym kwalifikacyjne kursy zawodowe, kurs
umiejętności zawodowych, kurs kompetencji ogólnych, czy inne kursy
umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji
zawodowych.
§5.1. Głównym celem Centrum jest
kształcenie, dokształcanie i doskonalenie mające za zadanie rozwój osobowości
słuchaczy, zdobywanie przez nich wiedzy, kwalifikacji, kształtowanie
umiejętności i rozwój ich uzdolnień.
2. Centrum w szczególności:
1) zapewnia
bezpłatne nauczanie w zakresie podstawy programowej kształcenia ogólnego i
podstawy programowej kształcenia w zawodach oraz realizuje programy nauczania
uwzględniające te podstawy, umożliwiając zdobycie wiedzy zgodnie z aktualnym
stanem nauki, na wysokim poziomie merytorycznym, ale dostosowane do potrzeb i
możliwości słuchaczy;
2) w
przypadku kształcenia zawodowego umożliwia odbycie praktycznej nauki zawodu w
siedzibie placówki lub u pracodawcy na mocy umowy, a także odbycie praktyk
zawodowych na mocy umowy z pracodawcą;
3) przygotowuje
słuchaczy do zdania egzaminów zewnętrznych;
4) umożliwia
zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu maturalnego,
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i uzyskania dyplomu
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie;
5) umożliwia
absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kształcenia;
6) dostosowuje ofertę kształcenia do wymagań rynku pracy;
7) umożliwia rozwijanie szczególnych zainteresowań słuchaczy
w zakresie wybranych przedmiotów nauczania;
8)umożliwia
naukę słuchaczom niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie i zagrożonym
niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i
edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
9) kształci w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu,
kształtuje wśród słuchaczy postawy przedsiębiorczości, kreatywności,
umiejętności samokształcenia i doskonalenia się, zapewnia słuchaczom poczucie
godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
10) dopuszcza
na wniosek słuchaczy podejmowanie działań z zakresu wolontariatu;
11) pobudza
do uczestnictwa w życiu kulturowym miasta, regionu, kraju;
3. Centrum współpracuje z lokalnym środowiskiem, diagnozuje
potrzeby lokalnego rynku pracy oraz oczekiwania słuchaczy.
4. Centrum systematycznie ewaluuje osiągnięcia słuchaczy na
podstawie klasyfikacji semestralnych i egzaminów zewnętrznych.
5. Centrum zapewnia pełne bezpieczeństwo w czasie pobytu w
placówce, a także odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń.
§6.1. Do zadań Centrum należy:
1)prowadzenie kształcenia w szkołach dla dorosłych
wchodzących w skład Centrum;
2) upowszechnianie i wspomaganie idei kształcenia ustawicznego;
3)przygotowywanie oferty kształcenia ustawicznego z uwzględnieniem
potrzeb słuchaczy, lokalnego środowiska, pracodawców;
4)gromadzenie informacji naukowo – technicznej dla potrzeb
kształcenia ustawicznego ze szczególnym uwzględnieniem kierunków i form tego
kształcenia.
5) realizacja zadań z zakresu praktycznej nauki zawodu,
wynikającej z programu nauczania dla danego zawodu;
6) wszechstronne przygotowanie słuchaczy do samokształcenia i
świadomego wyszukiwania, usystematyzowania i wdrażania informacji z różnych
źródeł, z zastosowaniem nowych narzędzi informacyjnych;
7) rozwijanie u słuchaczy postawy dbałości o zdrowie własne i
innych oraz tworzenie podstaw sprzyjających zdrowiu;
8) przygotowanie słuchaczy do wyzwań jakie niesie za sobą rynek
pracy, szczególnie do kompetentnego wykonywania pracy i aktywności na rynku
pracy;
9) korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym
doskonalenie kompetencji kluczowych, nabytych we wcześniejszych etapach
edukacyjnych
z umiejętnościami zawodowymi;
10) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków
uczestniczenia
w zajęciach edukacyjnych;
11) bieżąca ocena stopnia osiągnięć słuchacza, zakładanych w
efektach jego kształcenia oraz stopnia przygotowania do potwierdzenia
kwalifikacji w danym zawodzie;
12) wszechstronny rozwój słuchaczy, adekwatnie do ich potrzeb i
predyspozycji,
z uwzględnieniem poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych.
2. Centrum prowadzi kształcenie ustawiczne z uwzględnieniem:
1)współpracy
w zakresie celów i zadań statutowych z innymi placówkami prowadzącymi
kształcenie ustawiczne;
2)współpracy
z urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych
w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników;
3)strategii
rozwoju kraju i regionu.
3. Centrum może współpracować z organizatorami kształcenia
ustawicznego za granicą.
4. Centrum może pozyskiwać środki na wsparcie edukacji z
funduszy unijnych i innych środków publicznych.
5. Centrum może zawierać partnerstwa na rzecz realizacji
projektów współfinansowanych ze środków publicznych.
Rozdział
IV
Sposoby
wykonania zadań
§7.1. Praca
dydaktyczna w Centrum realizowana jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową
kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodach, zgodnie
z przyjętymi programami nauczania.
2. Nauczyciel
lub zespół nauczycieli
przedstawia Dyrektorowi program
nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
a w przypadku kształcenia zawodowego - program nauczania dla danego zawodu lub
danej kwalifikacji.
3. Programy nauczania muszą obejmować treści nauczania dla
danych zajęć edukacyjnych ustalone w podstawie
programowej kształcenia ogólnego albo treści nauczania ustalonych w
formie efektów kształcenia dla danego zawodu w podstawie
programowej kształcenia w zawodach i być dostosowane do potrzeb i
możliwości słuchaczy, dla których są przeznaczone.
4. Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
dopuszcza do użytku w danym oddziale przedstawione przez nauczyciela
lub zespół nauczycieli
programy nauczania. Dopuszczone do użytku programy nauczania stanowią szkolny
zestaw programów nauczania.
5. Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w szkolnym
zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy
programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu
edukacyjnego, a także całości podstawy
programowej kształcenia w zawodach, w których kształci placówka.
6. Nauczyciel
może zdecydować o realizacji programu nauczania:
1)
z
zastosowaniem podręcznika,
materiału
edukacyjnego lub materiału
ćwiczeniowego lub
2)
bez
zastosowania podręcznika
lub materiałów.
7. W uzasadnionych przypadkach zespoły nauczycieli
mogą przedstawić Dyrektorowi propozycję więcej niż jednego podręcznika
lub materiału
edukacyjnego.
8. Nauczyciele przy wyborze podręczników,
materiałów
edukacyjnych lub materiałów
ćwiczeniowych dla słuchaczy niepełnosprawnych objętych kształceniem
specjalnym, uwzględniają potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne tych
słuchaczy.
9. Dyrektor na podstawie propozycji nauczycieli,
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, ustala zestaw podręczników
i materiałów
edukacyjnych.
10. Dyrektor na wniosek zespołu nauczycieli
może:
1)
dokonać
zmian w zestawie podręczników
lub materiałów edukacyjnych, jeżeli nie ma możliwości zakupu danego podręcznika
lub materiału
edukacyjnego;
2)
uzupełnić
zestaw podręczników
lub materiałów
edukacyjnych.
11. Dyrektor corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników
lub materiałów
edukacyjnych obowiązujących w danym roku szkolnym.
§8.1. Pomoc
psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy ze
słuchaczem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a
także w formie:
1)
zajęć
związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
2)
porad
i konsultacji;
3)
warsztatów
i szkoleń.
2. Opiekun semestru na polecenie Dyrektora informuje
innych nauczycieli o potrzebie objęcia słuchacza pomocą
psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy ze słuchaczem, jeżeli
stwierdzi taką potrzebę oraz we współpracy z nauczycielami, opiekunami
oddziałów lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc
psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli,
opiekunów oddziałów
i specjalistów oraz bieżącej pracy ze słuchaczem.
3. Dyrektor ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich
udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
4. Opiekun oddziału oraz nauczyciele lub specjaliści, planując
udzielanie słuchaczowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z
rodzicami słuchacza niepełnoletniego albo z pełnoletnim słuchaczem, w
zależności od potrzeb,
z innymi podmiotami.
5. W przypadku słuchaczy objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną
osoby udzielające słuchaczom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają
nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod
pracy do możliwości psychofizycznych słuchacza.
6. Nauczyciele, opiekunowie semestrów i specjaliści
udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej oceniają efektywność udzielonej
pomocy, formułują wnioski dotyczące dalszych działań
mających na celu poprawę funkcjonowania słuchacza i wdrażają je w życie.
7. Pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielają
słuchaczom nauczyciele, pedagog szkolny, doradcy zawodowi.
8. Korzystanie z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
Rozdział V
Organy,
ich kompetencje, zasady współdziałania
oraz
sposób rozwiązywania sporów między nimi
§9.1.
Organami Centrum są:
1)
Dyrektor;
2)
Rada
Pedagogiczna;
3)
Samorząd
Słuchaczy.
2. Kompetencje organów, o których mowa w ust.1, określają ustawy
i akty wykonawcze.
3. Każdy organ ma możliwość swobodnego działania i
podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji, działania nie mogą być sprzeczne
ze statutem i przepisami prawa powszechnie obowiązującymi.
4. Organy Centrum zobowiązane są do systematycznej wymiany informacji
w planowanych i podejmowanych działaniach z poszanowaniem przepisów o ochronie
danych osobowych.
5. Usprawnieniu wymiany informacji i działalności służą między
innymi zarządzeniai komunikaty Dyrektora, zebrania pracowników z kadrą
kierowniczą, zebrania zespołów przedmiotowych i zadaniowych, zebrania Rady
Pedagogicznej i Rady Słuchaczy. Informacje są przekazywane w komunikacji
bezpośredniej, za pośrednictwem tablicy ogłoszeń, strony internetowej lub
poczty elektronicznej.
6. Spory między organami Centrum powinny być rozwiązywane w
drodze mediacji, których celem jest nadrzędne dobro – dobro słuchaczy i
placówki. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami lub
wewnątrz danego organu, Dyrektor jest zobowiązany zbadać przyczyny konfliktu i
wydać decyzję rozwiązującą konflikt, informując o niej strony. Spory między
Dyrektorem a innymi organami Centrum rozstrzyga, w zależności od przedmiotu
sporu, organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§10.1. Dyrektor
:
1)
kieruje
działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
2)
sprawuje
nadzór pedagogiczny i opiekę nad słuchaczami;
3)
dopuszcza
do użytku szkolnego programy nauczania, po zaopiniowaniu ich przez Radę
Pedagogiczną;
4)
zapewnia
bezpieczeństwo słuchaczy i nauczycieli oraz tworzy warunki harmonijnego ich
rozwoju;
5)
dysponuje
środkami określonymi w planie finansowym;
6)
skreśla
z listy słuchaczy;
7)
w
porozumieniu z organem prowadzącym placówkę i po zasięgnięciu wymaganych prawem
opinii, wprowadza nowe profile, ustala zawody kształcenia w zależności od
potrzeb rynku pracy;
8)
odpowiada
za mienie Centrum;
9)
realizuje
uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
10)
stwarza
warunki do działania Centrum: wolontariuszy, stowarzyszeń, organizacji
harcerskich i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność non
profit, wychowawcza lub rozszerzenie i rozwój form działalności dydaktycznej, opiekuńczej
i innowacyjnej Centrum;
11)
współdziała
ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli;
12)
odpowiada
za prowadzenie działalności pozaszkolnej.
2. Dyrektor organizuje działalność placówki, a w
szczególności:
1)
opracowuje
arkusze organizacyjne;
2)
przydziela
nauczycielom prace i zajęcia;
3)
określa
i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktycznej;
4)
zapewnia
należyty stan higieniczno-sanitarny i bezpieczne warunki w budynku Centrum;
5)
dba
o właściwe wyposażenie Centrum w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
6)
sprawuje
nadzór na działalnością administracyjno- gospodarczą placówki;
7)
opracowuje
wspólnie z głównym księgowym projekt planu finansowego placówki;
8)
dokonuje
wymaganych prawem przeglądów w budynku;
9)
powierza
każdy oddział opiece jednemu nauczycielowi, zwanemu opiekunem oddziału;
10)
podejmuje
decyzję o zmianie opiekuna oddziału, jeżeli zachodzą szczególne okoliczności;
11)
odpowiada
za archiwizację dokumentacji placówki i przekazanie do archiwum;
12)
inspiruje
nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych
i dydaktycznych;
13)
współdziała
z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie realizacji zaleceń i
postanowień na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
14)
przedkłada
do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej projektów planów pracy, planu finansowego,
przydziału zajęć nauczycieli, planu doskonalenia zawodowego nauczycieli;
15)
przygotowuje
i prowadzi zebraniady Pedagogicznej;
16)
zapoznaje
Radę Pedagogiczną z planem nadzoru pedagogicznego
w wymaganym prawem terminie oraz sprawozdaniem z jego realizacji;
17)
ustala,
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizację pracy placówki;
18)
przedkłada
Radzie Pedagogicznej w celu podjęcia uchwały projekty innowacji i eksperymentów
pedagogicznych;
19)
przedkłada
Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyniki klasyfikacji
i promocji słuchaczy;
20)
realizuje
uchwały Rady Pedagogicznej i wstrzymuje uchwały niezgodne
z przepisami prawa;
21)
podejmuje
decyzje w sprawach przyjmowania słuchaczy do szkoły, przenoszenia do innych
klas oraz skreślania z listy słuchaczy;
22)
planuje
i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej słuchaczom szkół w
Centrum.
§11. W
Centrum tworzy się na wniosek Dyrektora za zgodą organu prowadzącego stanowisko
lub stanowiska wicedyrektora, lub inne stanowisko kierownicze. Obowiązki
wicedyrektora określa § 28.
§12.1. W skład Rady Pedagogicznej
wchodzą Dyrektor oraz wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w placówce.
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział,
z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na
wniosek Rady Pedagogicznej.
2. Rada Pedagogiczna może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe,
z których wyłania przewodniczących.
§13.1. Przewodniczącym
Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
2. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady
Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków
o terminie i porządku zebrania najpóźniej na 7 dni przed zebraniem, w
szczególnych sytuacjach dopuszcza się nieprzestrzeganie tego terminu.
Nauczyciele są zawiadamiani telefonicznie. Dyrektor przedstawia Radzie
Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski
wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje
o działalności placówki.
3. Dyrektor realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i wstrzymuje
wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania
uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ
prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ
sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej
niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu
prowadzącego placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór
pedagogiczny jest ostateczne.
4. Przewodniczący dba o autorytet Rady
Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli oraz pozytywnie oddziałuje
na pracę nauczycieli.
§14.1. Rada
Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1)
podejmowanie
uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
2)
podejmowanie
uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce;
3)
ustalanie
organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
placówki;
4)
podejmowanie
uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy;
5)
ustalanie
sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego,
w tym sprawowanego nad placówką
przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Centrum;
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1)
organizację
pracy placówki,
w tym harmonogram i rozkład zajęć edukacyjnych;
2)
projekt
planu finansowego Centrum;
3)
propozycje
Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom
stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo
płatnych zajęć dydaktycznych.
4. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu Centrum.
5. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością
głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
6. Uchwały podjęte przez Radę Pedagogiczną obowiązują
wszystkich jej członków.
7. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie Rady
Pedagogicznej.
8. Głosowanie jest jawne (przez podniesienie ręki)
i przeprowadza
je przewodniczący zebrania. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos
przewodniczącego Rady Pedagogicznej. W szczególnych przypadkach rada na wniosek
nauczyciela może zwykłą większością głosów zarządzić głosowanie tajne.
9. W głosowaniu tajnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują na kartkach, przy
czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano każdorazowo w określony sposób
na kartkach ustalonych dla danego głosowania. Głosowanie tajne przeprowadza powołana
spośród członków rady dwuosobowa komisja skrutacyjna.
§15.1. Zebrania
Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym
okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem słuchaczy, po
zakończeniu semestralnych zajęć dydaktycznych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
z inicjatywy Dyrektora, organu
prowadzącego placówkę albo, co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
2. Osoby
biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania
spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra
osobiste słuchaczy, a także nauczycieli
i innych pracowników placówki.
3. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane i podpisywane
przez wszystkich
jej członków zgodnie z listą w porządku alfabetycznym. Podpis pod protokołem
oznacza zapoznanie z treścią protokołu i zobowiązanie do przestrzegania
postanowień Rady Pedagogicznej.
4. Protokół sporządza protokolant w ciągu 7 dni od
daty odbycia posiedzenia i wykłada
w sekretariacie do zapoznania się z nim przez nauczycieli. Protokoły są
prowadzone
w wersji elektronicznej i w formie ponumerowanych wydruków.
5. Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są w
terminie do 7 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i
pisemnego zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu Rady Pedagogicznej.
Rada Pedagogiczna na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych
poprawek do protokołu.
6. Obecność nauczycieli w zebraniach Rady
Pedagogicznej jest odnotowywana na liście obecności przez złożenie
własnoręcznego podpisu. Członek Rady Pedagogicznej usprawiedliwia swoją
nieobecność u przewodniczącego, co najmniej na dwa dni przed wyznaczonym
terminem zebrania, z wyłączeniem sytuacji nadzwyczajnych, niezależnych od
członka Rady Pedagogicznej.
§16.1. Samorząd
Słuchaczy tworzą wszyscy słuchacze. Każdy oddział wybiera Radę Słuchaczy. Ponadto
ogół słuchaczy wybiera w demokratycznych wyborach trzyosobową Radę Słuchaczy,
złożoną z przewodniczącego, jego zastępcy i członka wspomagającego.
2. Samorząd Słuchaczy za pośrednictwem Rady Słuchaczy może
przedstawić Radzie Pedagogicznej swoje wnioski i opinie we wszystkich sprawach
placówki, zwłaszcza dotyczących realizacji ich praw.
3. Członkowie Samorządu Słuchaczy mają prawo do:
1)
zapoznania
się z programami nauczania, z ich treściami, celami
i stawianymi wymaganiami;
2)
jawnej
i umotywowanej oceny z prac kontrolnych i egzaminów;
3)
składania
skarg w przypadku naruszenia praw słuchacza;
4)
organizowania
na terenie Centrum różnych form działalności pozaszkolnych za zgodą Dyrektora,
w tym podejmować działania
z zakresu wolontariatu i ze swojego składu wyłonić Radę Wolontariatu;
5)
opiniowania
skreślenia słuchacza z listy słuchaczy Centrum;
6)
prawo
wyboru opiekunów samorządu;
7)
w
celu wspierania działalności statutowej może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek lub innych źródeł.
§17. Rada
Słuchaczy działa w oparciu o Regulamin Rady Słuchaczy.
Rozdział
VI
Organizacja
Centrum
§18.1. Szczegółową
organizację zajęć edukacyjnych w roku szkolnym określa arkusz organizacyjny
Centrum, który tworzą arkusze organizacyjne szkół wchodzących w skład Centrum,
opracowane przez Dyrektora, w każdym roku kalendarzowym, na podstawie ramowych
planów nauczania dla danego typu szkoły i ewentualnie kształcenia
w formach poza szkolnych, zatwierdzony przez organ
prowadzący Centrum.
2. Rok szkolny trwa od 1 września do 31 sierpnia i dzieli się na
dwa semestry.
3. Terminy zajęć edukacyjnych, przerw
świątecznych, ferii określają odrębne przepisy.
4. Podstawową jednostką organizacyjną szkół
wchodzących w skład Centrum jest oddział.
5. Do realizacji zadań
statutowych Centrum posiada sale konferencyjne, pracownie przedmiotowe,
bibliotekę oraz pomieszczenia administracyjne i socjalne. Korzystanie przez
słuchaczy z pracowni Centrum możliwe jest wyłącznie w obecności nauczyciela lub
pracownika Centrum. Jeśli jest zabezpieczona realizacja zadań Centrum, Dyrektor
może wynajmować, dzierżawić lub za zgodą organu prowadzącego użyczać
niniejszych pomieszczeń.
6. Pracownicy administracji i obsługi pracują wg ustalonego z
Dyrektorem czasu pracy. Nauczyciele pracują wg tygodniowego lub semestralnego
rozkładu zajęć opiniowanego przez Radę Pedagogiczną.
§19.1. Dyrektor
przekazuje arkusz organizacji Centrum do 30 kwietnia danego roku organowi
prowadzącemu. Ten po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór
pedagogiczny zatwierdza w terminie do 31 maja. W przypadku wprowadzania zmian
wymagających zgody organu prowadzącego należy ponowie przedstawić arkusz do
zatwierdzenia organowi prowadzącemu.
2. Zajęcia ze słuchaczami kształcącymi się w formie
stacjonarnej odbywają się przez
3-4 dni w tygodniu, zaś w formie zaocznej przez 2 dni, co dwa tygodnie, chyba
że istnieją uzasadnienia organizowania zajęć częściej.
3. Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji
indywidualnych w wymiarze
co najmniej 20% ogólnej liczny godzin w semestrze.
4. Organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie
jednego semestru; pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze, drugą –
przedegzaminacyjną.
5. Podstawą nauczania jest samokształcenie kierowane.
6. Podstawą efektywnego kształcenia jest właściwy dobór różnorodnych
form pracy
w poszczególnych typach szkół wchodzących w skład Centrum.
7. Zajęcia edukacyjne w szkołach są organizowane w oddziałach.
8. Grupa rozpoczynająca kształcenie na KKZ powinna liczyć co
najmniej 20 osób, chyba, że organ prowadzący wyda zgodę na mniejsza liczbę
uczestników.
9. Zajęcia na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych realizowane
są w formie zaocznej lub stacjonarnej w dowolnych terminach w trakcie roku
szkolnego, zgodnie z rozkładem zajęć. Centrum może pobierać opłaty na kursach i
KKZ. Wysokość opłat ustala Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
10. Dokonuje się podziału na grupy:
1)
na
obowiązkowych zajęciach z informatyki w oddziałach liczących więcej
niż 24 słuchaczy;
2)
na
obowiązkowych zajęciach z języków obcych nowożytnych w oddziałach liczących
więcej niż 24 słuchaczy;
3)
na
obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia
w zawodzie zapewniając bezpieczne warunki kształcenia.
§20.1. Pozaszkolne
formy kształcenia to:
1)
Kwalifikacyjny
Kurs Zawodowy;
2)
Kurs
Umiejętności Ogólnych;
3)
inny
kurs umożliwiający uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności
i kwalifikacji zawodowych.
2. Dokumentacja pozaszkolnych form obejmuje:
1)
program
nauczania;
2)
dziennik
zajęć;
3)
protokoły
z przeprowadzanych zaliczeń;
4)
ewidencję
wydanych zaświadczeń.
3. Program określonej formy pozaszkolnej powinien zawierać:
1)
nazwę
formy kształcenia;
2)
czas
trwania, liczbę godzin kształcenia i sposób jego organizacji;
3)
wymagania
wstępne dla uczestników i słuchaczy, które w przypadku słuchaczy
Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych uwzględniają także szczególne uwarunkowania
lub ograniczenia związane z kształceniem
w danym zawodzie określone w przepisach w sprawie klasyfikacji zawodów
szkolnictwa zawodowego;
4)
cele
kształcenia i sposoby ich osiągania z uwzględnieniem możliwości
indywidualizacji pracy słuchaczy w zależności od ich potrzeb i możliwości;
5)
plan
nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar;
6)
treści
nauczania w zakresie poszczególnych zajęć;
7)
opis
efektów kształcenia;
8)
wykaz
literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;
9)
sposób
i formę zaliczenia.
4. Ukończenie pozaszkolnych form kształcenia słuchacza
potwierdza się odpowiednim zaświadczeniem.
5. Centrum prowadząc kształcenie ustawiczne w
formach pozaszkolnych zapewnia:
1) kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje
określone w odrębnych przepisach;
Odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i
pomoce dydaktyczne umożliwiające realizację kształcenia;
3)
bezpieczne i higieniczne warunki nauki;
4)
warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w
kształceniu osobom niepełnosprawnym;
5)
nadzór podnoszący jakość prowadzonego kształcenia.
6. Centrum prowadząc kształcenie ustawiczne w
formach pozaszkolnych
z wykorzystaniem metod i technik na odległość musi zapewnić:
1) materiały dydaktyczne w formie dostosowanej do
tego typu kształcenia;
2) bieżącą kontrolę postępów w nauce i opanowaniu
wiedzy słuchaczy, weryfikacje ich wiedzy, umiejętności i kompetencji;
3) dostęp do sprzętu i oprogramowania, które
umożliwia interakcję między słuchaczami a nauczycielami, wykładowcami.
§21.1. Kwalifikacyjny
Kurs Zawodowy to kurs, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową
kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie
umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje
w zawodzie w zakresie tej kwalifikacji.
2. Minimalna liczba godzin kształcenia na KKZ jest równa
minimalnej liczbie godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie
programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji.
3. Podany w podstawie programowej wymiar godzin dotyczy kursu
realizowanego
w formie stacjonarnej. W przypadku KKZ realizowanego w formie zaocznej
minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego nie może być mniejsza niż 65%
minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie
programowej kształcenia
w zawodach dla danej kwalifikacji. Kształcenie na KKZ
może odbywać się
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w wymiarze godzin
ustalonych przez Dyrektora.
4. Na Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe przyjmuje się pełnoletnich
kandydatów, którzy złożą wniosek o przyjęcie na KKZ oraz posiadają
zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań
zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
5. W przypadku, gdy KKZ kształci w zawodzie, w którym wymagana
jest praktyka zawodowa, uczestnicy KKZ są zobowiązani odbyć praktykę w wymiarze
określonym
w podstawie programowej w czasie trwania kształcenia na Kwalifikacyjnym Kursie
Zawodowym. Podstawą odbywania praktyki zawodowej jest umowa o praktykę
zawodową, zawierana między Centrum a zakładem pracy przyjmującym uczestników
KKZ na praktykę.
7. Kwalifikacyjny Kurs Zawodowy kończy się zaliczeniem na
podstawie egzaminów
z przedmiotów, które były realizowane na danym KKZ. Do egzaminów, które są
przeprowadzane na ostatnich zajęciach z poszczególnych przedmiotów, są
dopuszczane osoby, które były obecne przynajmniej na 50% zajęć przewidzianych w
ramowym planie nauczania dla KKZ.
8. Osoba, która uzyskała zaliczenia ze wszystkich przedmiotów
objętych KKZ, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego
zgodnie ze wzorem określonym odrębnymi przepisami.
9. Uczestnik Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego, który uzyskał
wszystkie zaliczenia i otrzymał zaświadczenie o ukończeniu Kwalifikacyjnego
Kursu Zawodowego, uprawniony jest do przystąpienia do egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje
w zawodzie w zakresie kwalifikacji wymienionej w zaświadczeniu.
§22. Centrum
może prowadzić kursy i szkolenia dla dorosłych słuchaczy z inicjatywy własnej
lub na zlecenie urzędów pracy, pracodawców, organizacji społecznych i innych
instytucji.
§23.1. Praktyczna
nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych, a także w formie
praktyk zawodowych.
2. Zajęcia
praktyczne mogą odbywać się u pracodawców, na zasadach dualnego systemu
kształcenia, na podstawie umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej między
Dyrektorem a pracodawcą przyjmującym słuchaczy na praktyczną naukę zawodu.
3. Zajęcia
praktyczne organizuje się w czasie trwania zajęć edukacyjnych.
4. Praktyki zawodowe organizuje się dla słuchaczy w celu
zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w
rzeczywistych warunkach pracy i mogą być organizowane w czasie całego roku
szkolnego.
5. Wiedzę i umiejętności oraz kompetencje personalne i
społeczne nabywane przez słuchaczy na zajęciach praktycznych i praktykach
zawodowych oraz wymiar godzin tych zajęć i praktyk określa program nauczania do
danego zawodu.
6. W przypadku zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców na
zasadach dualnego systemu kształcenia pracodawca, w sposób określony w umowie,
może zgłaszać Dyrektorowi wnioski do treści programu nauczania w zakresie zajęć
praktycznych, które są u niego realizowane.
7. Centrum, kierując słuchaczy na praktyczną naukę zawodu:
1)
nadzoruje
realizację programu praktycznej nauki zawodu;
2)
współpracuje
z podmiotem przyjmującym słuchaczy na praktyczną naukę zawodu;
3)
zapewnia
ubezpieczenie słuchaczy od następstw nieszczęśliwych wypadków;
4)
akceptuje
wyznaczonych instruktorów praktycznej nauki zawodu
i opiekunów praktyk zawodowych.
§24.1. Biblioteka
jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, w której słuchacze uczestniczą w
zajęciach prowadzonych przez nauczycieli oraz indywidualnie pracują nad
zdobywaniem i poszerzeniem wiedzy oraz rozwijaniem własnych zainteresowań.
2. Zadania biblioteki szkolnej:
1)
gromadzenie,
opracowywanie, przechowywanie materiałów bibliotecznych;
2)
zaspokajanie
zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych
i informacyjnych;
3)
przysposabianie
słuchaczy do samokształcenia, działanie na rzecz przygotowania do korzystania z
różnych mediów, źródeł informacji
i bibliotek;
4)
działanie
na rzecz przygotowania słuchaczy do wyszukiwania, selekcjonowania i
wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
5)
rozbudzanie
zainteresowań czytelniczych i informacyjnych słuchaczy, kształtowanie ich
kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalnych;
6)
wspomaganie
doskonalenia zawodowego nauczycieli;
7)
organizacja
wystaw okolicznościowych, imprez, konkursów;
8)
pełnienie
funkcji ośrodka informacji o materiałach dydaktycznych gromadzonych w placówce.
3. Z biblioteki Centrum mogą korzystać:
1)
nauczyciele
i inni pracownicy Centrum;
2)
słuchacze.
4. Lokal biblioteki składa się z jednego pomieszczenia, w
którym mieszczą się wypożyczalnia z czytelnią.
5. Godziny pracy biblioteki są corocznie ustalane przez
Dyrektora i dostosowane
do tygodniowego planu zajęć tak, aby umożliwić słuchaczom i nauczycielom dostęp
do zbiorów bibliotecznych podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu
6. Biblioteka
gromadzi następujące dokumenty:
1)
podręczniki,
materiały ćwiczeniowe i programy nauczania;
2)
wydawnictwa
informacyjne;
3)
lektury
z języka polskiego;
4)
książki
pomocnicze o tematyce popularnonaukowej;
5)
wydawnictwa
naukowe;
6)
inne
wydawnictwa potrzebne do realizacji poszczególnych programów nauczania;
7)
wydawnictwa
dydaktyczne z zakresu nauczania różnych przedmiotów;
8)
literaturę
piękną;
9)
dokumenty
audiowizualne i multimedialne;
10)
prasę
i czasopisma dla słuchaczy i nauczycieli;
11)
informacje
na temat Unii Europejskiej.
7. Gromadzenie zbiorów odbywa się systematyczne, w
porozumieniu z Dyrektorem, nauczycielami i zainteresowaniami użytkowników
biblioteki.
8. Użytkownicy biblioteki mają prawo do informacji i korzystania
nieodpłatnie
ze wszystkich zasobów biblioteki.
9. Biblioteka Centrum stara się wspierać indywidualny rozwój słuchacza
przy współpracy z innymi nauczycielami.
§25.1. Centrum
prowadzi dokumentację nauczania zgodnie obowiązującymi przepisami w tym
zakresie.
2. Dokumentacja przebiegu nauczania jest udostępniana
słuchaczowi pełnoletniemu
lub opiekunowi prawnemu słuchacza niepełnoletniego do wglądu w obecności
nauczyciela Centrum na pisemny wniosek złożony do Dyrektora.
3. W przypadku przejścia słuchacza do innej szkoły, po co
najmniej jednym semestrze nauki przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom
słuchacza niepełnoletniego albo pełnoletniemu słuchaczowi kopię arkusza ocen
słuchacza poświadczoną za zgodność
z oryginałem przez Dyrektora. Rodzice słuchacza niepełnoletniego lub pełnoletni
słuchacz potwierdzają podpisem otrzymanie kopii tego arkusza ocen.
4. W przypadku przejścia słuchacza do innej szkoły po okresie
nauki krótszym niż okres,
o którym mowa powyżej, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom
słuchacza niepełnoletniego, pełnoletniemu słuchaczowi zaświadczenie o przebiegu
nauczania słuchacza. Rodzice słuchacza niepełnoletniego lub pełnoletni słuchacz
potwierdzają podpisem otrzymanie zaświadczenia.
§26.1. Centrum
prowadzi system kancelaryjny oparty na rzeczowym wykazie akt i teczki spraw
poszczególnych działów i komórek organizacyjnych zgodnie z odrębnymi
przepisami.
2. Centrum prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, zgodnie
z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
1)
księgę
słuchaczy;
2)
dzienniki
zajęć i arkusze ocen;
3)
protokoły
egzaminacyjne;
4)
szkolny
zestaw programów nauczania;
5)
przydział
czynności dla nauczycieli na semestr;
6)
harmonogram
zjazdów;
7)
plan
pracy w semestrze;
8)
dzienniczki
praktyk zawodowych;
9)
księgę
protokołów Rady Pedagogicznej;
10)
rejestr
uchwał Rady Pedagogicznej;
11)
dokumentację
nadzoru pedagogicznego;
12)
księgę
kontroli zewnętrznej i wewnętrznej;
13)
rejestr
wydanych indeksów, legitymacji szkolnych i zaświadczeń;
14)
rejestr
wydanych świadectw;
15)
księgę
absolwentów.
3. Centrum prowadzi teczki akt osobowych nauczycieli zgodnie z
odrębnymi przepisami.
Rozdział VII
Nauczyciele
i inni pracownicy Centrum
§27. 1. Zadania
nauczycieli:
1)
rzetelnie
realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi
funkcjami placówki: dydaktyczną, wychowawczą
i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczom w
czasie zajęć organizowanych przez placówkę;
2)
wspierać
każdego słuchacza w jego rozwoju;
3)
dążyć
do pełni własnego rozwoju osobowego;
4)
dbać
o kształtowanie u słuchaczy postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą
demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i
światopoglądów;
5)
przestrzegać
dyscypliny pracy i obowiązujących przepisów;
6)
przestrzegać
tajemnicy służbowej i zasad współżycia społecznego;
7)
prowadzić
rzetelnie dokumentację przebiegu nauczania i uczestniczyć
w prowadzeniu egzaminu maturalnego oraz egzaminów potwierdzających kwalifikacje
zawodowe i realizacji zadań statutowych Centrum.
2. Zadania opiekuna oddziału:
1)
prowadzenie
dokumentacji semestru: dziennika zajęć, arkuszy ocen, dokumentacji egzaminów
semestralnych;
2)
monitorowanie
zmian w przepisach prawa oświatowego i przestrzeganie wewnątrzszkolnych praw;
3)
zapoznanie
słuchaczy z zasadami bhp i ppoż. oraz podstawowymi dokumentami, które ich
obowiązują podczas konferencji wstępnej.
3. W Centrum są zatrudniani nauczyciele,
którzy poza wymaganymi kwalifikacjami
(lub w przypadku ich braku stosownie za zgodą organu prowadzącego bądź
nadzorującego) spełniają warunki zdrowotne do pracy w zawodzie oraz w pełni
korzystają z praw publicznych, nie toczy się przeciwko nim postępowanie karne
w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub
postępowanie dyscyplinarne oraz nie byli prawomocnie karani dyscyplinarnie zwolnieniem
z pracy
z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela, w okresie 3
lat od ukarania i wydaleniem z zawodu nauczyciela.
4. W Centrum działają nauczycielskie zespoły przedmiotowe:
1)
nauczycieli
przedmiotów zawodowych;
2)
nauczycieli
uczących w jednym oddziale.
5. W placówce mogą działać też doraźne zespoły zadaniowe.
§28.1. Wicedyrektor
w Centrum:
1)
bezpośrednio
podlega Dyrektorowi;
2)
ma
prawo używania pieczątki osobistej z tytułem „wicedyrektor” oraz podpisywania
pism wewnętrznych samodzielnych lub zastępowalnych
w przypadku nieobecności Dyrektora, których treść jest zgodna
z zakresem jego kompetencji;
3)
zastępuje
Dyrektora w czasie jego nieobecności.
2. Zakres obowiązków Wicedyrektora:
1)
prowadzenie
czynności związanych z nadzorem pedagogicznym,
w szczególności monitorowanie realizacji podstawy programowej, przestrzegania
przez nauczycieli zasad oceniania, klasyfikowania
i promowania słuchaczy, obserwacja zajęć nauczycieli, kontrolowanie
dokumentacji szkolnej (planów nauczania, kart monitorowania podstawy
programowej, protokołów Rad Pedagogicznych, arkuszy ocen, dzienników zajęć),
opracowywanie wniosków ze sprawowanego nadzoru;
2)
prowadzenie
czynności związanych z organizacją semestrów;
3)
prowadzenie
czynności zleconych przez Dyrektora w związku
z organizacją egzaminów zewnętrznych;
4)
prowadzenie
czynności związanych z doskonaleniem zawodowym nauczycieli, inspirowanie do
rozwoju zawodowego;
5)
nadzorowanie
pracy zespołów przedmiotowych i zadaniowych nauczycieli;
6)
współdziałanie
z organami szkoły w tym z: Dyrektorem, Radą Pedagogiczną, Samorządem Słuchaczy;
7)
dbanie
o dobrą atmosferę w pracy, współtworzenie warunków rozwoju wszystkich członków
społeczności Centrum;
8)
dbanie
o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli;
9)
przygotowywanie
analiz służących diagnozowaniu poziomu kształcenia słuchaczy;
10)
monitorowanie
zmian w prawie oświatowym;
11)
wykonywanie
innych zleconych przez Dyrektora zadań statutowych;
12)
egzekwowanie
dyscypliny pracy:
a)
reagowanie
na negatywne zachowanie słuchaczy uniemożliwiające zapewnienie bezpieczeństwa
oraz warunki higieny pracy i nauki
w placówce;
b)
egzekwowanie
wykonania zadań przydzielonych nauczycielom;
13)
koordynowanie
procesu przyjmowania słuchaczy do szkół oraz przechodzenia z jednych typów
szkół do innych.
§29.1. W
Centrum tworzy się stanowiska administracyjne i obsługowe. Zakres obowiązków na
poszczególnych stanowiskach znajduje w aktach osobowych pracowników, w organie
prowadzącym Centrum.
1.
Zadania
pracowników administracyjnych są rozdzielone wg kompetencji
i dotyczą:
1)
zapewnienia
prawidłowego i terminowego wykonania zadań na poszczególnych stanowiskach;
2)
przestrzegania
dyscypliny pracy oraz tajemnicy państwowej i służbowej;
3)
przygotowania
projektów dokumentów, decyzji, innych aktów prawnych;
4)
współpracy
z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami zawodowymi
i pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie przypisanych
kompetencji;
5)
przestrzegania
prawidłowego obiegu dokumentów finansowo-księgowych;
6)
przekazywania
dokumentacji archiwalnej do składnicy akt;
7)
przygotowywania
i terminowego przekazywania sprawozdawczości zgodnie z poleceniem Dyrektora;
8)
przyjmowania
interesantów w sprawach skarg i wniosków dotyczących zakresu
działania przypisanego stanowiska;
9)
opracowywania
materiałów planistycznych do projektu planu finansowego Centrum w części dotyczącej realizowanych przez Dyrektora
zadań;
10)
wykonywania
innych zadań wynikających z ustaw i statutu placówki
oraz poleceń Dyrektora.
2.
Zadania
pracowników obsługi dotyczą:
1)
utrzymywania
czystości wewnątrz budynku Centrum;
2)
utrzymywania
porządku i czystości terenów zielonych.
3.
Wszyscy
pracownicy Centrum są zobligowani do przestrzegania dyscypliny, regulaminu
pracy i przepisów bhp oraz ppoż., obowiązujących przepisów
i regulacji wewnętrznych określonych przez organ prowadzący Centrum.
Rozdział
VIII
Ocenianie
wewnątrzszkolne
§30.1. Wewnątrzszkolny
system oceniania określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania
słuchaczy.
2. Nauczyciele
wszystkich zajęć edukacyjnych ujętych w szkolnym planie nauczania dla danego
zawodu, opracowują szczegółowe i obowiązujące zasady przedmiotowego oceniania z
uwzględnieniem wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązujących zajęć edukacyjnych.
3. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne słuchacza.
§31. 1.Celem wewnątrzszkolnego oceniania jest:
1)
informowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
i postępach w tym zakresie;
2)
udzielanie słuchaczowi pomocy w nauce poprzez przekazanie
słuchaczowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
3)
pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swojego
rozwoju;
4)
motywowanie słuchacza do dalszej pracy, wdrażanie do
systematyczności;
5)
rozwijanie
poczucia odpowiedzialności słuchacza za osobiste postępy
w dziedzinie edukacji szkolnej, wyrabianie umiejętności efektywnej samooceny;
6)
dostarczanie
nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się oraz o
specjalnych trudnościach i osiągnieciach słuchacza;
7)
umożliwienie
nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktycznej.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych
słuchacza polega na:
1)
systematycznym rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i
postępów
w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań
edukacyjnych, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
i podstawie programowej kształcenia w zawodach;
2)
formułowaniu i dokumentowaniu oceny, z
uwzględnieniem indywidualny możliwości percepcyjnych słuchaczy.
§32.1. Słuchacz
w trakcie nauki w Szkole otrzymuje oceny bieżące i klasyfikacyjne: semestralne i końcowe.
2. Ocenianie
bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy słuchacza oraz
przekazywanie słuchaczowi informacji o jego osiągnieciach edukacyjnych
pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co słuchacz robi dobrze, co i
jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć.
3. Oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wystawiane są w wyniku egzaminów
semestralnych po każdym semestrze. Oceny klasyfikacyjne uzyskane w wyniku
egzaminów semestralnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych stanowią podstawę do
promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia szkoły
wchodzącej w skład Centrum.
§33.1. Oceny
bieżące, oceny z egzaminów semestralnych i poprawkowych odnotowuje się w
dzienniku zajęć. Oceny z egzaminów w przypadku szkół odnotowuje się również
w arkuszu ocen.
2. Oceny zapisuje się w pełnym brzmieniu z egzaminów, a oceny bieżące
– cyfrą.
§34.1. Warunkiem
dopuszczenia słuchacza do egzaminów semestralnych jest uczęszczanie na
poszczególne obowiązkowe zajęcia
edukacyjne przewidziane w danym semestrze w wymiarze co najmniej
połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć.
2.
Słuchacze
szkół potwierdzają swoją obecność własnoręcznym podpisem na listach obecności.
§35.1. Ocenianie
odbywa się zgodnie z zasadami poszanowania godności obu stron - ocenianego i
oceniającego.
2. Oceny są jawne dla słuchacza.
3. Nauczyciel na początku każdego semestru informuje słuchaczy
o wymaganiach edukacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć słuchaczy, w tym o
terminie egzaminu semestralnego oraz o warunkach i trybie otrzymania wyższej
niż przewidywana semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć, co musi zostać
odnotowane w dzienniku zajęć.
4. Nauczyciel:
1)
określa
zakres wiedzy do opanowania;
2)
podaje
jej źródła;
3)
zapoznaje
z zasadami oceniania.
5. Nauczyciel jest zobowiązany indywidualizować pracę ze
słuchaczem na zajęciach
edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych słuchacza.
6. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne
do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych słuchacza.
7. Nauczyciele na miesiąc przed egzaminem semestralnym
informują słuchaczy,
a w przypadku słuchaczy niepełnoletnich – ich rodziców (podczas indywidualnie
umówionych spotkań), czy słuchacze spełniają warunki dopuszczenia ich do
egzaminu.
8. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na
poszczególne obowiązkowe zajęcia
edukacyjne przewidziane w danym semestrze
w wymiarze, co najmniej połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć oraz
otrzymał z tych zajęć oceny wyższe niż niedostateczne.
§36.1. Słuchacze
szkół podlegają klasyfikacji semestralnej i końcowej.
2. Klasyfikacja polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
słuchacza
z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych w danym semestrze oraz ustaleniu semestralnych ocen
klasyfikacyjnych z tych zajęć.
3. Na klasyfikację końcową składają się:
1)
semestralne
oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych ustalone w semestrze programowo najwyższym oraz
2)
semestralne
oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach
programowo niższych
w szkole dla
dorosłych danego typu.
4. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w semestrze programowo
najwyższym.
5. Semestralne oceny klasyfikacyjne ustala się po
przeprowadzeniu egzaminów semestralnych z poszczególnych obowiązkowych zajęć
edukacyjnych. Egzaminy semestralne przeprowadzają nauczyciele
prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia
edukacyjne.
§37.1. Egzamin
semestralny w formie pisemnej i ustnej przeprowadza się z języka polskiego,
języka obcego nowożytnego i matematyki, zaś w przypadku Szkoły Policealnej dla
Dorosłych egzamin pisemny przeprowadza się z dwóch obowiązkowych zajęć
edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego podstawowych dla zawodu,
w którym się kształci, z pozostałych zajęć egzaminy mają formę ustną, natomiast
z zajęć praktycznych egzaminy mają formę zadań praktycznych.
2. Egzamin semestralny pisemny może odbywać się w następującej
formie:
1)
pracy
opisowej;
2)
testu;
3)
zadań
do rozwiązania.
3. Egzamin semestralny w formie ustnej przeprowadza się na
podstawie zestawów zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane
zajęcia edukacyjne. Liczba zestawów zadań musi być większa od liczby słuchaczy
przystępujących do egzaminu. Słuchacz losuje jeden zestaw zadań.
4. Egzamin semestralny w formie zadania praktycznego
przeprowadza się na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela
prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Słuchacz losuje jedno zadanie.
5. Z egzaminu semestralnego sporządza się protokół, do którego
dołącza się prace słuchaczy i całość przekazuje się do sekretariatu. Oceny zaś
należy wpisać do dziennika zajęć i w przypadku szkół – do arkusza ocen.
§38. Słuchacz,
a w przypadku osoby niepełnoletniej jego opiekun prawny, może zgłosić zastrzeżenia
do semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, jeśli została
wystawiona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalenia
w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia semestralnych zajęć.
§39. Słuchacz
Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych może być zwolniony z egzaminu
semestralnego z danych zajęć edukacyjnych przeprowadzanego w formie ustnej, jeżeli
z egzaminu semestralnego z tych zajęć przeprowadzanego w formie pisemnej
otrzymał co najmniej ocenę bardzo dobrą. Zwolnienie, o którym mowa,
równoznaczne jest ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć
edukacyjnych semestralnej oceny klasyfikacyjnej, zgodnej z oceną uzyskaną z
części pisemnej egzaminu semestralnego.
§40.1. Słuchacz,
który z przyczyn usprawiedliwionych (umotywowana prośba pisemna złożona do
Dyrektora) nie przystąpił do egzaminu semestralnego w wyznaczonym terminie,
zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez Dyrektora.
2. Termin dodatkowy wyznacza się po zakończeniu semestru
jesiennego nie później
niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego, nie później niż do
31 sierpnia.
3. Nieprzystąpienie do egzaminu w ustalonym terminie
dodatkowym jest równoznaczne
z niepromowaniem słuchacza na semestr programowo wyższy lub nieukończeniem
szkoły.
§41.1. Jeżeli
słuchacz nie uczęszczał na poszczególne zajęcia, co najmniej połowy czasu
na każde z tych zajęć albo nie otrzymał z nich pozytywnych ocen (tj. wyższych
niż niedostateczna) lub nie przystąpił do egzaminu semestralnego – w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się nieklasyfikowany
albo nieklasyfikowana.
2. Odbycie i zaliczenie praktyki jest warunkiem
koniecznym do promowania słuchacza
na semestr programowo wyższy lub ukończenia całego cyklu nauki w przypadku
Szkoły Policealnej dla Dorosłych.
§42.1. Słuchacz
Centrum może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania oceny
niedostatecznej z jednego lub dwóch egzaminów.
2. Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze w
takiej formie jak odpowiadające im egzaminy semestralne.
3. Egzamin poprawkowy po semestrze pierwszym (jesienno-zimowym)
przeprowadza się nie później niż do końca lutego, a po semestrze drugim (wiosenno-letnim)
-
w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane
zajęcia edukacyjne.
5. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, dołącza się
do niego prace słuchacza i całość należy przekazać do sekretariatu.
6. Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie
otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy lub nie kończy szkoły.
§43.1. Słuchacz
otrzymuje promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli ze wszystkich
obowiązkowych zajęć
edukacyjnych otrzymał pozytywne semestralne oceny klasyfikacyjne.
2. Słuchacza, który nie otrzymał promocji na semestr
programowo wyższy, Dyrektor skreśla, w drodze decyzji, z listy słuchaczy.
3. W przypadkach losowych lub zdrowotnych Dyrektor na pisemny
wniosek słuchacza może wyrazić zgodę na powtarzanie semestru. Słuchacz może
powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole.
Dyrektor w szczególnie uzasadnionych okolicznościach
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może wyrazić zgodę na powtórzenie
semestru po raz drugi.
4. Wniosek, o którym mowa w p. 3, słuchacz składa do Dyrektora
nie później
niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez Radę Pedagogiczną uchwały w sprawie
klasyfikacji i promocji słuchaczy.
5. Słuchacz może zdawać egzamin poprawkowy także po semestrze
programowo najwyższym.
6. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z
których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu semestralnego.
§44.1. Egzamin
klasyfikacyjny, o którym mowa w § 53, przeprowadza się w terminie ustalonym ze
słuchaczami dorosłymi lub rodzicami słuchaczy niepełnoletnich, jednak nie
później niż w dzień poprzedzający dzień zakończenia zajęć; w formie pisemnej
i ustnej.
2. Dyrektor powołuje komisję złożoną z nauczyciela
prowadzącego dane zajęcia edukacyjne oraz nauczyciela prowadzącego takie same
zajęcia lub pokrewne, która sporządza protokół i załącza do niego prace
słuchaczy, a całość stanowi integralną część arkusza ocen.
3. W Centrum nie ma możliwości zdawania przez słuchaczy
egzaminów klasyfikacyjnych
w związku z nieobecnością na zajęciach edukacyjnych.
§45.1. Klasyfikowanie
semestralne słuchaczy przeprowadza się dwa razy do roku
na zakończenie każdego semestru w danym roku szkolnym.
2. Klasyfikacja końcowa polega na podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych słuchacza
z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.
3. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe, która organizuje
praktyczną naukę zawodu, na warunkach i w trybie określonym w odrębnych
przepisach, semestralną ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych i praktyk
zawodowych ustala:
1)
w
przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu u pracodawcy nauczyciel
praktycznej nauki zawodu, opiekun praktyk zawodowych;
2)
w
pozostałych przypadkach nauczyciel praktycznej nauki zawodu .
§46.1. Słuchaczowi
powtarzającemu semestr przed upływem trzech lat od daty przerwania nauki
zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio
semestralną ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny niedostatecznej i zwalnia się
z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
2. W przypadku zwolnienia, o którym
mowa w ust. l, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny
klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”
oraz podstawę prawną zwolnienia.
Słuchacz, który powtarza semestr po upływie trzech lat od daty
przerwania nauki, musi powtarzać wszystkie zajęcia z danego semestru, ale nie
oznacza to, że musi zaczynać naukę od nowa. Zaczyna od nowa tylko dany semestr.
§47.1. Z
egzaminu semestralnego, egzaminu w terminie dodatkowym oraz z egzaminu
poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności: nazwę zajęć
edukacyjnych, z których przeprowadzono egzamin, imię i nazwisko nauczyciela
przeprowadzającego egzamin, termin egzaminu, imiona i nazwiska słuchaczy,
którzy przystąpili do egzaminu oraz oceny klasyfikacyjne uzyskane przez
poszczególnych słuchaczy.
2. Do protokołu dołącza się prace egzaminacyjne słuchaczy – w
przypadku egzaminu
w formie pisemnej, wylosowane przez poszczególnych słuchaczy zestawy zadań –
w przypadku egzaminu w formie ustnej, wylosowane przez słuchaczy zadania wraz
ze zwięzłą informacją o wykonaniu zadań praktycznych – w przypadku egzaminu w
formie zadania praktycznego.
§48. Słuchacz kończy szkołę, jeżeli na zakończenie semestru
programowo najwyższego uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej.
§49. Egzaminy
zewnętrzne odbywają się zgodnie z procedurami ustalonymi przez Centralną
Komisję Egzaminacyjną.
§50.1. Praktyczna
nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych
i praktyk zawodowych. Praktyki zawodowe odbywają się u pracodawcy. Natomiast
zajęcia praktyczne mogą odbywać się w pracowniach placówki lub u pracodawcy. 2.
Praktykę zawodową uznaje się za zaliczoną, jeżeli
słuchacz przedłoży opiekunowi praktyk dzienniczek praktyk wraz z
pozytywną oceną wystawioną przez pracodawcę.
3. Odbycie i zaliczenie praktyki jest warunkiem koniecznym do
promowania słuchacza
na semestr programowo wyższy lub ukończenia całego cyklu kształcenia.
Rozdział
IX
Rekrutacja
§51.1. Centrum przeprowadza nabór kandydatów dwa razy do roku - na
semestr jesienno – zimowy oraz na semestr wiosenno – letni, a w przypadku
Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych odpowiednio przed ustalonym terminem ich
rozpoczęcia, który może być
w dowolnym okresie.
2. Dyrektor powołuje Komisję Rekrutacyjną, która
przeprowadza postępowanie rekrutacyjne. W skład Komisji Rekrutacyjnej nie
mogą wchodzić:
1)
Dyrektor
- przewodniczący;
2)
zastępca
Dyrektora lub inna osoba z grona pedagogicznego- zastępca przewodniczącego;
3)
nauczyciele
wytypowani przez Dyrektora – członkowie.
3. Dyrektor może dokonywać zmian w składzie Komisji
Rekrutacyjnej, w tym zmiany osoby wyznaczonej na przewodniczącego komisji.
4. Do zadań Komisji Rekrutacyjnej należy:
1)
sporządzenie
listy kandydatów, zawierającej imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w
kolejności alfabetycznej, w przypadku, których zweryfikowano wniosek o
przyjęcie do danego typu szkoły lub na KKZ
czy inny kurs, spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod
uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym oraz postępowaniu uzupełniającym;
2)
sporządzenie
informacji o podjętych czynnościach;
3)
sporządzenie
listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych oraz
sporządzenie listy kandydatów przyjętych
i kandydatów nieprzyjętych.
5. Posiedzenia Komisji Rekrutacyjnej zwołuje i prowadzi
przewodniczący komisji. Prace
są prowadzone, jeżeli w posiedzeniu komisji bierze udział co najmniej 2/3 osób
wchodzących w skład komisji. Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej umożliwia
członkom komisji zapoznanie się z wnioskami o przyjęcie do szkoły lub
na Kwalifikacyjny Kurs Zawodowy wraz z załączonymi do nich dokumentami oraz
ustala dni i godziny posiedzeń komisji. Osoby wchodzące w skład Komisji
Rekrutacyjnej są obowiązane do nieujawniania informacji o przebiegu posiedzenia
komisji i podjętych rozstrzygnięciach, które mogą naruszać dobra osobiste
kandydata lub jego rodziców,
a także nauczycieli i innych pracowników Centrum.
6. Protokoły postępowania rekrutacyjnego i postępowania
uzupełniającego zawierają: datę posiedzenia Komisji Rekrutacyjnej, imiona i
nazwiska przewodniczącego oraz członków komisji obecnych na posiedzeniu, a
także informacje o czynnościach lub rozstrzygnięciach podjętych przez Komisję
Rekrutacyjną w ramach przeprowadzanego postępowania rekrutacyjnego oraz
postępowania uzupełniającego.
7. Protokół podpisują przewodniczący i członkowie Komisji
Rekrutacyjnej.
8. Do protokołów postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego
załącza się listy kandydatów zakwalifikowanych i przyjętych, sporządzone przez
komisję
w ramach przeprowadzanego postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania
uzupełniającego.
9. Podstawą udziału w postępowaniu
rekrutacyjnym jest złożenie wniosku w terminie podanym do publicznej wiadomości
przez Dyrektora oraz odpowiednich, wymaganych prawem dokumentów.
10. Do szkół wchodzących w skład Centrum
przyjmowani są kandydaci, którzy:
1)
ukończyli 18 lat lub ukończą 18 lat w roku kalendarzowym, w którym
podejmują naukę;
2)
najpóźniej w dniu rozpoczęcia zajęć dydaktycznych ukończyli 16
lat, jeżeli osoby te mają opóźnienia w cyklu kształcenia związane z sytuacją
życiową
lub zdrowotną uniemożliwiającą podjęcie lub kontynuację nauki w szkole
dla młodzieży;
3)
ukończyli 15 lat, jeżeli osoby te przebywają w zakładzie karnym
lub areszcie śledczym;
4)
osoby niebędące obywatelami polskimi zwane dalej „cudzoziemcami”.
11.Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do Centrum na semestr
pierwszy składają dokumenty w terminie ustalonym przez Dyrektora. W
uzasadnionych przypadkach Dyrektor może przedłużyć termin ubiegania się o
przyjęcie, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza niż liczba wolnych miejsc.
12. Cudzoziemcy podejmują naukę w Centrum na
warunkach określonych w odrębnych przepisach.
§52.1. Na
Kwalifikacyjne
Kursy Zawodowe (KKZ) przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają
zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań
zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
2. W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych
miejsc na dany KKZ
na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów,
którzy ukończyli szkołę ponadpodstawową przed ukończeniem 18. roku życia, a w
następnej kolejności kandydatów, którzy nie posiadają żadnych kwalifikacji
zawodowych.
3. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym
etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu Centrum
nadal dysponuje wolnymi miejscami na dany KKZ,
na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów według
kolejności zgłoszeń.
§53.1. Uczeń przechodzący z klasy
I-III branżowej szkoły I stopnia może być przyjęty
na semestr I lub II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych; z klasy II
technikum może być przyjęty na semestr II lub III Liceum Ogólnokształcącego dla
Dorosłych;
z klasy III technikum może być przyjęty na semestr III, IV lub V; z klasy IV
technikum może być przyjęty na semestr V, VI lub VII; z klasy V technikum może
być przyjęty na semestr VII lub VIII na podstawie szczegółowych dokumentów, w
tym określających poziom zrealizowanej podstawy programowej.
2. Różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
realizowane w oddziale Centrum, do którego uczeń przechodzi, są uzupełniane na
warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia
edukacyjne w tym oddziale.
3. W przypadku słuchacza przechodzącego do Centrum ze szkoły
innego typu, który
w szkole, z której przechodzi, nie realizował obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
które zostały zrealizowane w oddziale Centrum, do którego przechodzi, Dyrektor
zapewnia warunki do zrealizowania treści nauczania z tych zajęć do końca danego
etapu edukacyjnego. A jeśli to niemożliwe, dla tego słuchacza przeprowadza się
egzamin klasyfikacyjny.
4. Jeżeli słuchacz, który w szkole, z której przechodzi, uczył
się jako przedmiotu obowiązkowego języka obcego nowożytnego innego niż język
nowożytny nauczany
w Centrum, słuchacz jest obowiązany uczyć się języka obcego nowożytnego
obowiązującego w Centrum, wyrównując we własnym zakresie różnice programowe do
końca roku szkolnego.
§54.1. Słuchaczem jest każdy, kto
został przyjęty do Centrum.
2. Słuchacz szkoły otrzymuje legitymację szkolną zgodnie z
odrębnymi przepisami.
3. Po zakończeniu nauki w Centrum traci się status słuchacza.
Rozdział
X
Rodzaje
nagród i warunki ich przyznawania słuchaczom
§55.1. Słuchacz może otrzymać nagrodę za:
1)
bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocen powyżej 4,70), po
ukończeniu danej szkoły;
2)
wysoką frekwencję na zajęciach;
3)
szczególną działalność na rzecz grupy semestralnej, za pracę
w Samorządzie Słuchaczy i podejmowanie działań na rzecz wolontariatu
i Centrum.
2. Słuchacz za osiągnięcia, o których mowa w ust. 1, może otrzymać jedną z nagród:
1)
pochwałę ustną;
2)
list gratulacyjny;
3)
nagrodę rzeczową.
3. Dyrektor z własnej inicjatywy lub na podstawie
wniosku opiekuna podejmuje decyzję
o przyznaniu nagrody, jej rodzaju i okolicznościach wręczenia nagrody
słuchaczowi.
Rozdział
XI
Rodzaje
kar stosowanych wobec słuchaczy oraz tryb ich przyznawania
§56.1. Słuchacz może być ukarany po
uprzednim udowodnieniu mu winy za:
1)
nieprzestrzeganie zapisów statutu;
2)
nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach;
3)
niszczenie mienia placówki;
4)
posiadanie, używanie bądź rozprowadzanie środków odurzających;
5)
fałszowanie wpisów w dokumentacji szkolnej (dziennik zajęć,
indeks);
6)
popełnienie przestępstwa.
2. Za czyny określone w ust. 1 słuchaczowi może
być wymierzona kara w postaci:
1)
upomnienia opiekuna semestru;
2)
upomnienia Dyrektora;
3)
zawiadomienia przełożonego w zakładzie pracy;
4)
skreślenia z listy słuchaczy Centrum przez Dyrektora na podstawie
Uchwały Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii Rady Słuchaczy.
3. Przy nakładaniu kary na słuchacza należy brać
pod uwagę rodzaj popełnionego czynu, jego skutki, dotychczasowe postępowanie
słuchacza, intencje jego działania, poziom rozwoju psychofizycznego. Słuchacz
ma prawo do odwołania się od kary do Dyrektora(jeśli wymierzył ja nauczyciel)
lub do kuratora oświaty (jeśli wymierzył ją Dyrektor).
4. Słuchacze nie mogą korzystać z telefonów komórkowych ani
innych elektronicznych urządzeń na zajęciach, chyba że w uzasadnionych
przypadkach wyrazi na to zgodę nauczyciel. Osoby dorosłe niestosujące się do
tego zakazu będą wypraszane z zajęć.
W przypadku osób niepełnoletnich o niestosowaniu się do zakazu informowani będą
rodzice, a w razie dalszego łamania zakazu decyzję w sprawie kary podejmuje
Dyrektor.
§57.1. Dyrektor może w drodze decyzji
administracyjnej skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadku łamania
zakazów, o których mowa w § 56 ust1.,
a ponadto, gdy słuchacz:
1)
zrezygnował z nauki w szkole lub na Kwalifikacyjnym Kursie
Zawodowym
na podstawie pisemnego oświadczenia;
2)
nie otrzymał promocji na semestr wyższy i nie ma możliwości
powtarzania danego semestru ze względów organizacyjnych;
3)
w
przypadku opuszczenia przez niego więcej niż 50% czasu przeznaczonego na każdą
z konsultacji przewidzianą w szkolnym planie nauczania.
2. Skreślenia słuchacza dokonuje Dyrektor na
podstawie Uchwały Rady Pedagogiczne
i po zasięgnięciu opinii Rady Słuchaczy.
3. Od decyzji o skreśleniu z listy słuchaczy
Centrum – słuchaczowi przysługuje odwołanie do
Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie za pośrednictwem Dyrektora.
Rozdział
XII
Prawa
słuchaczy oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw słuchaczy
§58.1. Słuchacz ma prawo do:
1)
zapoznania
się z programem nauczania i zasadami oceniania;
2)
pełnej
i umotywowanej oceny postępów w nauce, jawnej informacji
o klasyfikowaniu;
3)
swobody
wyrażania myśli i przekonań, jeżeli nie naruszają one dobra innych osób;
4)
poszanowania
jego godności, życzliwego, podmiotowego traktowania
w procesie kształcenia;
5)
należytych
warunków pobytu w budynku zapewniających bezpieczeństwo
oraz ochronę przed wszelkimi formami przemocy;
6)
korzystania
ze środków pierwszej pomocy w razie nagłego wypadku, choroby;
7)
otrzymania duplikatu świadectwa w przypadku utraty oryginału
świadectwa.
2. W przypadku naruszenia praw słuchacza, o których mowa w
ust. 1, słuchacz
ma prawo do zgłoszenia skargi (ustnej lub pisemnej) do opiekuna oddziału.
W przypadku nierozstrzygnięcia sporu przez opiekuna, słuchacz może skierować
skargę do Dyrektora. Rozstrzygnięcie powinno nastąpić nie później niż w
terminie 7 dni od daty zgłoszenia sprawy.
Rozdział
XIII
Obowiązki
słuchaczy
§59.1. Słuchacz
ma obowiązek:
1)
przestrzegania
postanowień zawartych w statucie, regulaminach oraz decyzjach wydawanych przez
Dyrektora;
2)
systematycznego
i aktywnego uczestnictwa w konsultacjach zbiorowych wynikających z programu
nauczania właściwego dla danego typu szkoły
i kierunku kształcenia;
3)
godnego
zachowania się w placówce i poza nią;
4)
dbania
o wspólne dobro, ład i porządek w placówce.
2. Słuchaczowi zabrania się:
1)
przebywania
w placówce pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków o podobnym
działaniu;
2)
wnoszenia
na teren placówki alkoholu, narkotyków i innych środków oraz substancji
zagrażających życiu i zdrowiu;
3)
rejestrowania
przebiegu zajęć przy pomocy urządzeń technicznych obrazów i dźwięków bez zgody
nauczycieli;
4)
palenia
papierosów w miejscach do tego niewyznaczonych;
5)
godzenia
w dobre imię Centrum.
Rozdział
XIV
Postanowienia
końcowe
§60.1. Centrum używa pieczęci
urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Regulaminy
określające działalność organów szkoły, jak też wynikające z celów
i zadań, nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu,
jak również z przepisami wykonawczymi określonymi prawem.
3. Centrum
prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Za
działalność Centrum odpowiada organ prowadzący, a w szczególności zapewnia
obsługę administracyjną, w tym prawną i kadrową, obsługę finansową i
materiałową oraz obsługę organizacyjną i prowadzi dokumentację z tym związaną,
zgodnie
z odrębnymi przepisami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
§61.1. Zmiany w Statucie
dokonywane mogą być z inicjatywy:
1)
Dyrektora,
jako przewodniczącego Rady Pedagogicznej,
2)
organu
sprawującego nadzór pedagogiczny,
3)
organu
prowadzącego szkołę,
4)
oraz
co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
2.Rada Pedagogiczna
uchwala zmiany i nowelizacje do statutu Centrum.
§62.Dyrektor ma prawo do
podejmowania doraźnych decyzji w sprawach nieujętych w statucie.